PolskiTransportPubliczny
czyli wszystko o transporcie publicznym w Polsce

Zielone torowiska tramwajowe

03-04-2019


Wizualizacja

Zielone, trawiaste torowiska tramwajowe są przyjazne dla oka. Dodają wiele estetyki pośród betonowej, miejskiej zabudowy. Są dobrze zagospodarowanymi terenami zielonymi wśród ulicznego zgiełku, wykorzystując powierzchnię torów tramwajowych wzdłuż istotnych ciągów komunikacyjnych miast. Ostatnimi laty coraz głośniej mówi się o ich zaletach, które nakłaniają kolejne miasta do ich tworzenia. Najczęściej wymienianymi argumentami za "sadzeniem" zielonych torowisk są:
- redukcja drgań i hałasu przejeżdżających tramwajów;
- jak każdy teren zielony pochłanianie miejskich zanieczyszczeń i spalin samochodowych;
- zatrzymywanie wody i redukcja lokalnych podtopień;
- tworzenie swoistego mikroklimatu i obniżanie temperatury otoczenia w upalne dni.


Wizualizacja

Rodzaje zielonych torowisk

Torowiska obsadzone roślinami możemy podzielić na dwa sposoby: wg zabudowy względem szyn oraz wg zastosowanych roślin. Najczęściej do tworzenia zielonych torowisk stosuje się trawę (najbardziej estetyczną i przyjemną dla oka - tworzącą jednolity dywan). Rzadszym rozwiązaniem natomiast jest zasadzenie rozchodnika odporniejszego na niekorzystne warunki.

Pod względem budowy jedynym stosowanym w Polsce rozwiązaniem jest zasypanie całej przestrzeni między szynami aż do poziomu główek szyn. Wymaga to jednocześnie odpowiedniej izolacji samych szyn przed tzw. prądami błądzącymi (utrzymywanymi przed wilgotny grunt). Taka zabudowa powoduje również dyskomfort u prowadzących tramwaje, gdyż zachodzące na powierzchnię szyn źdźbła traw mogą powodować poślizgi. Wśród minusów trzeba również wymienić brak możliwości odpowiedniego serwisowania torów poprzez brak dojścia do mocowań szyn (są ukryte w trawie), a także potrzebę intensywnej pielęgnacji (koszenia, podlewania i nawożenia).

Niestosowanym w Polsce, ale wartym uwagi rozwiązaniem z Zachodu, jest tworzenie zielonego torowiska przy odkrytych szynach (aż od mocowań). Trawa jest wtedy położona bardzo nisko i nawet długo niekoszona nie przeszkadza motorniczym (nie wchodzi na główki szyn i nie powoduje poślizgów). Dzięki swojemu położeniu wymaga dużo mniejszych nakładów pielęgnacyjnych, przy jednoczesnym zachowaniu wszystkich walorów estetycznych. Dzięki odsłoniętym mocowaniom szyn pracownicy ds. utrzymywania torowisk mają ułatwiony serwis elementów torów.


Wizualizacja

Podsumowując, zielone torowiska są bardzo ciekawymi elementami miejskiej infrastruktury tramwajowej, które pozytywnie wpływają na odbiór mieszkańców i innych użytkowników. Są ekologicznymi i przyjemnymi dla oka obiektami, które odróżniają się od typowej miejskiej zabudowy. Dzięki szeregowi zalet są coraz to szerzej tworzone na wielu trasach tramwajowych w całej Polsce.