PolskiTransportPubliczny
czyli wszystko o transporcie publicznym w Polsce

Kraków - metro czy premetro?

28-04-2018


Wizualizacja

Ta dyskusja trwa już od lat, ale niedawno przybrała na sile. Wiele jest głosów za tym, że w Krakowie należy zbudować metro z prawdziwego zdarzenia, bo tylko takie rozwiązanie rozwiąże komunikacyjne problemy Krakowa. My mamy jednak inne zdanie i chcemy obronić tezę: W Krakowie powinno być zbudowane premetro!

Po pierwsze: Czym jest premetro? Jest to system transportu opartym na tramwajach, lecz z wydzielonym w całości torowiskiem w postaci tunelu, estakady, lub po pasie zieleni. Jest to system, który ma bardzo wiele zalet:
➡️ jest obsługiwane zwykłym taborem tramwajowym, dużo tańszym od metra;
➡️ uzyskuje duże prędkości komunikacyjne, nawet powyżej 30 km/h;
➡️ dzięki dużej częstotliwości może przewieźć liczbę ludzi porównywalną do metra;
➡️ może zostać połączone z resztą sieci tramwajowej w mieście;
➡️ jest dużo tańsze w budowie i eksploatacji niż tradycyjne metro.

Zaznaczyć trzeba, że jeśli premetro ma spełniać swoją rolę w przewozie dużej ilości osób, potrzebne są długie wagony tramwajowe - konkretnie w Krakowie są to obecnie Pesy Krakowiak. Mało tego, premetro w Krakowie de facto już istnieje w postaci Krakowskiego Szybkiego Tramwaju. Aby premetro powstało w pełnej postaci, należy jedynie wydłużyć obecnie istniejące trasy bezkolizyjne. Pozwoli to na znaczącą redukcję kosztów, w przeciwieństwie do budowy metra od zera. W przypadku rozbudowy premetra należy pamiętać o zakupie odpowiedniego taboru - o długości wagonów ponad 40 metrów.

WNIOSEK: Uważamy, że w Krakowie potrzebna jest budowa premetra jako rozbudowa istniejącej już trasy KST, a budowa metra byłaby jedynie bezsensownym wydaniem potężnej ilości pieniędzy w błoto. Długie tramwaje na wydzielonym torowisku są dużo bardziej uniwersalnym środkiem transportu niż tradycyjne metro.