PolskiTransportPubliczny
czyli wszystko o transporcie publicznym w Polsce

Autobusy wodorowe szansą dla elektromobilności?

21-07-2018


Wizualizacja

Ostatnio coraz głośniej wybrzmiewa temat autobusów wodorowych jako kolejnego typu pojazdu bezemisyjnego. Niezależni eksperci budzą wielkie nadzieje z tego typu autobusami. Obecnie autobus napędzany wodorem kosztuje około 4 razy więcej, niż klasyczny autobus o napędzie dieslowskim. Eksperci zaznaczają, że wraz z rozwojem technologii (co trwa już kilka lat) cena będzie spadać i może zejść nawet poniżej poziomu elektrobusu bateryjnego (około 2,5 autobusu dieslowskiego). Widać to na przykładzie Londynu, który za autobusy wodorowe 12-metrowe płacił kilka lat temu około 1 mln funtów za sztukę. Widać, że ceny spadają, a gdy będą znajdować się kolejni chętni na tego typu pojazdy, to ich cena gwałtownie spadnie.

Dlaczego przedstawiliśmy wizualizację wodorowego Solarisa Urbino 12 Hydrogen w gdańskich barwach? Bo to właśnie Maciej Lisicki, prezes spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje, najgłośniej spośród wszystkich przewoźników autobusowych w Polsce mówi o autobusach napędzanych wodorem jako lepszym zamienniku elektrobusów bateryjnych. Pozostaje zatem kibicować Gdańskowi w tym pionierskim, jak na polski rynek, projekcie