PolskiTransportPubliczny
czyli wszystko o transporcie publicznym w Polsce

Trolejbusy bateryjne - konkurencja elektrobusów?

11-08-2018


Wizualizacja

W całym deszczu elektromobilności coraz głośniej mówi się o rozmaitych formach autobusów zeroemisyjnych. Jakiś czas temu pisaliśmy zarówno o elektrobusach bateryjnych, jak i autobusach wodorowych. Dziś chcemy dopełnić temat trolejbusami wspomaganymi baterią. Warto poruszy ten temat w kontekście uruchomionej niedawno sieci trolejbusowej w Pradze. Miasto Praga od początku było sceptyczne nt. elektrobusów zasilanych w 100% z baterii. Postawiono na dużo ciekawsze rozwiązanie - postanowiono ponownie uruchomić trolejbusy. Zbudowano niewielki (1-kilometrowy) odcinek sieci trakcyjnej, na tym odcinku trolejbusy dynamicznie ładują baterie, dzięki którym pokonują pozostałą część trasy. Do zasilania tego krótkiego odcinka sieci wykorzystuje się pobliską sieć tramwajową. Testy przyniosły bardzo pozytywne wyniki, teraz Dopravní podnik hlavního města Prahy chce rozbudować sieć trolejbusową dla kolejnych linii.

Czy takie rozwiązanie mogłoby się sprawdzić w Polsce? Uważamy, że tak, zwłaszcza tam, gdzie sieć trolejbusowa znajduje się blisko sieci tramwajowej (GOP, Trójmiasto). Wspólne zasilanie trolejbusów i tramwajów mogłoby pozytywnie wpłynąć na miejski transport, który stałby się w dużym stopniu bezemisyjny.