PolskiTransportPubliczny
czyli wszystko o transporcie publicznym w Polsce

Inowrocław

Rozkłady jazdy, schematy komunikacyjne i taryfy biletowe
Organizatorem transportu miejskiego jest:

Miejskie Przedsiębiorstwo
Komunikacyjne w Inowrocławiu

W Inowrocławiu funkcjonuje:

14 stałych linii autobusowych

Oznaczenia



Historia

Początek Komunikacji Miejskiej w Inowrocławiu datuje się na 1912 rok, kiedy to w mieście uruchomiono pierwszą linię tramwajową. 10 listopada 1912 roku wprowadzono regularny kurs pierwszego tramwaju elektrycznego, który stanowił swoistą nowinką techniczną i stał się nową nową atrakcją turystyczną. Tramwajom na ulicach Inowrocławia zaczęły niebawem towarzyszyć autobusy. W roku 1925 wprowadzono do ruchu tzw. Autobus Solankowy, marki Berliet, mieszczący 18-20 osób wraz z 2-osobową obsługą. Autobus Solankowy kursował na trasie od Hotelu Bast do Parku Solankowego i cieszył się dużą popularnością wśród mieszkańców, przyjezdnych i gości uzdrowiska. Pojazd ten spalał aż 25 kg benzyny na każde 100 przejechanych kilometrów.

Od tego momentu komunikacja autobusowa zaczęły rozwijać coraz bardziej dynamicznie, podczas gdy tramwaje napotykały problemy techniczne i finansowe. Niespełna 500 m pod powierzchnią linii torowiska istniała czynna kopalnia soli, istniało zatem zagrożenie geologiczne. Ostatecznie bimba musiała ustąpić pola autobusowi. 31 grudnia 1962 roku miał miejsce ostatni pożegnalny kurs tramwajowy.

W latach osiemdziesiątych, w szczycie zapotrzebowania na usługi przewozowe, sieć komunikacji miejskiej w Inowrocławiu obejmowała 20 linii, a w skład taboru wchodziły 73 autobusy. Aktualnie po ulicach miasta porusza się 37 autobusów, obsługujących 11 linii codziennych i 3 linie "świąteczne". Nadmienić należy, że MPK sp. z o.o. w Inowrocławiu było prekursorem w stosowaniu alternatywnych źródeł napędu. Pierwszy kamień milowy w drodze ku ekologicznym przewozom stanowiła decyzja z 2000 r. o budowie stacji sprężania gazu ziemnego CNG i wprowadzeniu do eksploatacji autobusów napędzanych tymże paliwem. W 2002 r. nastąpił rozruch stacji i w tym też roku przystosowano do zasilania gazem (CNG) trzy autobusy marki Autosan A1010M.

W 2015 roku miasto zakupiło 12 nowych pojazdów ekologicznych - 10 autobusów hybrydowych i 2 elektryczne, a Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Inowrocławiu stało się firmą z największą flotą autobusów hybrydowych w Polsce. Dzięki programowi unijnemu przedsiębiorstwo w roku 2018 zakupiło 8 autobusów o napędzie elektrycznym i 8 o napędzie hybrydowym typu plug-in.

Dla ułatwienia pasażerom korzystania z usług przedsiębiorstwa korzystamy ze stale unowocześnianego systemu biletu elektronicznego, biletomatów i możliwości kupienia biletów przy pomocy telefonu komórkowego.

Tekst opracowało MPK Inowrocław.


Ciekawostki

Dzięki regularnym zakupom autobusów hybrydowych, hybrydowo-elektrycznych i elektrycznych, MPK Inowrocław stało się pierwszym w Polsce przewoźnikiem z taborem całkowicie ekologicznym.