PolskiTransportPubliczny
czyli wszystko o transporcie publicznym w Polsce

Wrocław

Rozkłady jazdy, schematy komunikacyjne i taryfy biletowe
Organizatorem transportu miejskiego jest:

Wydział Transportu
Urzędu Miejskiego Wrocławia

We Wrocławiu funkcjonuje:

22 stałe linie tramwajowe

75 stałych linii autobusowych

Oprócz tego kursuje 15 linii nocnych i 1 linia sezonowa.

Oznaczenia

Ikona tramwaje

Historia

Pierwsze początki wrocławskiej komunikacji miejskiej sięgają roku 1862. Wtedy, na ulicach Wrocławia zobaczyć można było jedynie omnibusy konne. Ich obsługą zajęło się Wrocławskie Towarzystwo Omnibusowe, istniejące do 1913 roku. Szybko zostały wyparte przez tramwaje, które na stałe zadomowiły się na wrocławskich torowiskach. Niemieckie władze w 1876 roku tworzą towarzystwo odpowiedzialne za nadzór nad tramwajami, na początku konnymi. Po dostarczeniu tramwajów konnych i budowie odpowiedniej infrastruktury w roku 1877, na ulice wyjechały pierwsze pojazdy. Już w 1901 roku zaczęto proces elektryfikacji tramwajów miejskich, jednak w 1911 roku Towarzystwo Wrocławskiej Kolei Ulicznej upadło. Równolegle z TWKL funkcjonowała kolejna prywatna spółka transportowa, Elektryczne Tramwaje Wrocław, bo aż od 1892 roku. Podobnie jak spółka-siostra firma niedługo później upada, a w 1900 roku miasto uruchamia w pełni publiczne przedsiębiorstwo Miejskie Tramwaje Wrocław. Lata 1900-1928 to lata ogromnej rozbudowy systemu transportowego miasta. Ruszają pierwsze autobusy, trolejbusy i w pełni elektryczne tramwaje. W drugiej połowie dwudziestolecia międzywojennego, w wyniku zmian gospodarczych i geopolitycznych rozwój komunikacji zatrzymuje się. Dopiero w 1939 roku, na podstawie ustaleń nowych władz miejskich, spółka zmienia się we Wrocławskie Zakłady Komunikacyjne, nie zmienia to jednak komunikacyjnej sytuacji stolicy Dolnego Śląska - Wrocławia. Tuż po II wojnie światowej, nowe polskie władze miejskie z prezydentem Aleksandrem Wachniewskim na czele, starają się odbudować komunikacje miejską na gruzach WZK. Tak powstaje przedsiębiorstwo Zakłady Komunikacyjne Miasta Wrocław - ZKMW. Rozpoczyna się etapowa rewitalizacja infrastruktury. 4 czerwca 1945 z zakładu wyjeżdża pierwszy autobus, a 22 sierpnia 1945 pierwszy tramwaj. Nikt nie przypuszczał, że zaledwie 6 lat później powstanie spółka, która przetrwa 67 lat, aż do dziś - Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne. Na przestrzeni lat zmienia się jednak funkcja MPK. W latach 90. XX wieku powstaje jednostka zwana Zarządem Dróg i Komunikacji, która od tamtej chwili zajmuje się planowaniem komunikacji i obsługą infrastruktury, a MPK przejmuje funkcję przewoźnika.

Tekst opracował Kacper Mikołajczyk.


Ciekawostki

Tabor autobusowy Wrocławia liczy łącznie prawie 400 pojazdów, z czego kilkadziesiąt to pojazdy podwykonawcy, firmy ITS Michalczewski, a pozostałe należą do MPK. Na tabor składają się głównie niemieckie Mercedesy-Benz i MANy, szwedzkie Volvo i polskie Solarisy. Natomiast w skład taboru tramwajowego wchodzi polski Konstal i Pesa oraz Moderus i Protram, czeska Skoda - łącznie niecałe 400 pojazdów. Wrocław dysponuje również 12 wagonami tramwajów zabytkowych - 2 sztukami Beroliny i 10 sztukami Linke-Hofmann (popularnie okreśłanymi jako "Baba Jaga".