PolskiTransportPubliczny
czyli wszystko o transporcie publicznym w Polsce

Stalowa Wola

Rozkłady jazdy, schematy komunikacyjne i taryfy biletowe
Organizatorem transportu miejskiego jest:

Urząd Miejski
w Stalowej Woli

W Stalowej Woli funkcjonuje:

17 stałych linii autobusowych

Historia

Prawdziwa komunikacja miejska została uruchomiona na „prima aprilis” 1 kwietnia 1976, jednak to nie był żaden żart – to było naprawdę. Dotychczas komunikacja funkcjonowała w dosyć szczątkowej formie obsługiwanej przez stalowowolski oddział Państwowej Komunikacji Samochodowej. Wtedy wyjechało 12 świeżych Autosanów H9-35 Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej w Stalowej Woli na 5 linii przejętych od PKS. Komunikacja cieszyła się ogromną popularnością, ze względu na ogromny zakład pracy – Hutę Stalowa Wola – który w czasach PRL zatrudniał ok. 5 tys. osób. Z biegiem czasu autobusów było coraz więcej, lecz było ich nadal za mało, ponieważ autobusy były rozdzielane pomiędzy miasta przez władze. W latach 70 i 80 komunikacja przewoziła miesięcznie ok. 1,2 miliona (!) osób. W latach 80 zaczęła się, oraz skończyła budowa zajezdni autobusowej przy budynkach ówczesnego Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej, która służy do dnia dzisiejszego.

1 stycznia 1993 nastąpił podział PGK. Wydzielono z niego Zakład Miejskiej Komunikacji Samochodowej, w skrócie – ZMKS, który był zakładem budżetowym miasta i zajmował się, jak sama nazwa mówi, komunikacją miejską. Lata 90 owocowały w ożywione zakupy autobusów, w zdecydowanej większości marki Jelcz 120M. W roku 1995 ostatecznie wycofano wszystkie Autosany H9-35. Jeden egzemplarz prawdopodobnie został zakupiony przez PPKS Stalowa Wola, reszta wycofanych w tym roku Autosanów została skasowana lub zakupiona przez prywatne firmy z kraju. W roku 1996 zakupiony został pierwszy autobus niskopodłogowy – Jelcz M121MB o numerze wewnętrznym 007, który kursował do czerwca 2018 roku na liniach. W tymże roku zostały zakupione również pierwsze, i jak na razie jedyne używane autobusy – Jelcze PR110U z roku 1981, które dostały w Stalowej Woli numery inwentarzowe 095 i 096, które zostały skasowane odpowiednio – 095 w 2001 a 096 w 1999. W 1998 został zakupiony pierwszy autobus MAN – był to model NL222. W roku 2005 został zakupiony ostatni autobus marki Jelcz – prototypowy model M121I3 (numer taborowy 014), razem z Jelczami M101I3 (numeracja 015-017). Rok 2007 obfitował w kolejny zakup autobusu marki MAN – był to model NL273 Lion's City o numerze 018.

W roku 2008, ze względu na protesty kierowców, ZMKS był bliski likwidacji. Komunikację miał przejąć stalowowolski PKS. Jednak, koniec końców – sytuacja w ZMKS ustabilizowała się, kierowcy ponownie wyjechali na linie, a sama spółka funkcjonowała nadal.

W roku 2011 do „stalowego grodu” dotarła duża partia nowych autobusów, częściowo dofinansowana przez Unię Europejską, marki MAN NL283 Lion's City o numeracji 019-026. Ten zakup pozwolił definitywnie zakończyć eksploatację Jelczy M11 i PR110M, wycofując tym samym egzemplarze o numerach 087, 089 i 092. 087 najpierw został pomalowany w Dzień Dziecka 2011 przez dzieci i został zachowany jako autobus zabytkowy przez Muzeum Komunikacji w Paterku, a 089 – został skasowany w 2012. Była to jednak tylko część „rewolucji” w transporcie publicznym na terenie Stalowej Woli i okolicznych gmin. Oprócz nowych autobusów, została też powiększona liczba linii z mniej więcej 10 do 14 oraz zmieniona trasa już obecnych linii. Dodatkowo wymieniono większość wiat na nowe oraz wprowadzono zapowiedzi przystankowe w autobusach.

Dzień 1.12.2015 – dzień, w którym Zakład Miejskiej Komunikacji Samochodowej został włączony w struktury Miejskiego Zakładu Komunalnego – drugiego zakładu wydzielonego ze struktur PGK. 1.01.2016 został wprowadzony nowy wzór biletów, zmniejszyła się też liczba biletów (zostały normalne, ulgowe 50%, bilety okresowe i bilet dobowy). W tym samym roku, lecz pół roku później został zakupiony pierwszy w historii autobus klasy MINI - Karsan JEST o długości 6m. Był to pierwszy zakupiony autobus od 2011. rozpisany przetarg na kolejne autobusy – w tym dwa klasy MINI. Część pierwsza, na autobusy klasy MIDI o długości ok. 9 metrów została unieważniona, a część druga, na autobusy klasy MINI została. Pojazdy „Automet Cityliner Smile” na podwoziu Mercedes-Benz 519 CDI dostarczyła sanocka firma AUTOMET Sp. z o.o. Na linie, nowe Automety wyjechały pod koniec grudnia 2016.

Tekst opracował Kamil Pikuła.


Ciekawostki

W Stalowej Woli kursuje pierwszy wyprodukowany Jelcz M121I3 „Mastero” w nadwoziu z równą linią okien. Zakupiony został w 2005 roku przed dostawą Jelczy M101I3.

Oprócz pierwszego „Mastero”, na ulicach „stalowego grodu” kursuje 6-metrowy minibus Karsan JEST, o numerze taborowym 027. Na pokład zabiera 31 osób, z czego 16 może usiąść. Takie autobusy kursują m.in. w Ostrowi Mazowieckiej (2 sztuki) oraz w Świeradowie-Zdroju (1 sztuka).

Miejski przewoźnik używane autobusy zakupił tylko raz – w roku 1994. Od tego czasu wszystkie autobusy były albo fabrycznie nowe, albo ewentualnie zakupione jako ex testowe (014, 027).

Pogotowie techniczne stanowi Ikarus 280/A, wyprodukowany w roku 1979, mimo że w Stalowej Woli miejski przewoźnik nigdy nie posiadał Ikarusów w ruchu liniowym – ten egzemplarz został nabyty z Warszawy w 1988, jako „skrócony” Ikarus 280.11. W Warszawie posiadał numer 2199, w Stalowej Woli jednak numeru inwentarzowego nie posiada.