PolskiTransportPubliczny
czyli wszystko o transporcie publicznym w Polsce

Toruń

Rozkłady jazdy, schematy komunikacyjne i taryfy biletowe
Organizatorem transportu miejskiego jest:

Gmina Miasta Toruń

W Toruniu funkcjonuje:

5 stałych linii tramwajowych

38 stałych linii autobusowych

Oprócz tego kursuje 5 linii nocnych i 1 linia sezonowa.

Oznaczenia

Historia

Dnia 16 sierpnia 1890 r. pomiędzy ówczesnym niemieckim zarządem twierdzy Toruń a prywatną firmą Havestadt i Contag w Berlinie zawarto umówę na ułożenie toru i esploatowanie tramwaju konnego na trasie Bydgoskie Przedmieście - Dworzec Toruń Miasto. Tramwaje wyjechały na ulice Toruń już niecały rok później - 16 maja 1891 r. Pierwszy tabor składał się z 13 wozów w tym 6 zamkniętych i 7 otwartych plus 2 omnibusów otwartych oraz dwóch zapasowych sań. Zajezdnia tramwajowa mieściła się przy dzisiejszej ulicy Sienkiewicza. Pierwszy tramwaj elektryczny wyruszył na trasę 1 lutego 1899 r. Prąd dostarczała elektrownia miejska. Sieć torów ulegała ciągłej rozbudowie i modernizacji. Do jednej początkowo linii niebawem dodano drugą z końcowymi przystankami Ratusz Staromiejski - DOm Urzędowy (przy ul. Grudziądzkiej). W 1902 r. w celu umozliwienia zmiany kierunku wozów i bardziej równomiernego zużycia kół wybudowano trójkąt torowy przy wylocie ul. Sienkiewicza na ul. Bydgoską W 1906 r. wybudowano pętlę przebiegającą ulicami Sienkiewicza, Mickiewicza, Reja do ul. Bydgoskiej, wydłużając w ten sposób tory o 880 m. Pierwsze autobusy wyruszyły na ulice Torunia 16 listopada 1924 r. Były to cztery małe autobusy marki Ford które kursowały kolejowo-drogowym mostem na Wiśle pomiędzy dworcem Toruń Miasto a dworcem Toruń Przedmieście (Główny). Rok później autobusy dojeżdżały do Podgórza i Jakubskiego Przedmieścia. Żywot pierwszej komunikacji autobusowej był krótki. Z uwagi na podważną deficytowość została zawieszona już po kilkunastu miesiącach od uruchomienia. Po piętnastu latach przerwy autobusy ponownie wyjechały na ulice Toruń w 1940r. Autobusy napędzane były początkowo benzyną, później przystosowano je na napęd olejem napędowym, a ostatecznie na gaz świetlny i drewno. W 1945 r. po objęciu zakładu przez administrację polską tabor autobusowy praktycznie nie istniał. Część wozów zabrał okupant uciekając a resztę zdekompletował tak że nie można było wznowić ruchu. 9 lutego 1946r. uruchomiono pierwszy autobus, a kolejne 1 sierpnia 1946 r. i 4 listopada 1946r. W 1952 r. przedsiębiorstwo otrzymało pierwszy nowy autobus marki Ikarus. Na ulicach pojawiły się autobusy produkcji krajowej Star-51 pod koniec 1958r. dysponowano czternastoma autobusami (13 starów i 1 Ikarus). W 1955r. autobusy przewiozły około 3 mln pasażerów, podczas gdy z przejazdu tramwajami skorzystało tylko 24 mln osób. Znacznym utrudnieniem w tym okresie był brak odpowiedniego miejsca postojowego naprawczego dla autobusów. Pojazdy stacjonowały i były remontowane na terenie zajezdni tramwajowej. Garaż wybudowany w 1949 r. dawno już nie był w stanie zaspokoić potrzeb. Doszło zatem do zamknięcia fragmentu ul. Bema w celu zorganizowania prowizorycznego placu postojowego dla autobusów. Później podobnie poczyniono z placem obok stadionu żużlowego. Poważna zmiana nastąpiła we wrześniu 1976 r. kiedy to uruchomiono i w pełni zagospodarowano nowoczesną zajezdnię autobusową przy ul. Legionów (wówczac ul. Zjednoczenia). W 1976r. na ulicach Torunia pojawiły się autobusy Autosan H9-35. W 1978r. zakupiono pierwsze egzemplarze Jelczy na licencji Berlieta typ PR110. Były to jak na ówczesne czasy jednostki nowoczesne. W 1992r. został zakupiony pierwszy autobus marki Jelcz 120M był to zmodernizowany Jelcz PR110. W 1993r. zakład zakupił dwa autobusy Autosan H6-20 o małej pojemności służące do przewozu osób na liniach o małym natężeniu. W 1994r. w celu poprawy korzystania z komunikacji autobusowej przez niepełnosprawnych MZK zakupił dziesięć autobusów marki Jelcz 120M wyposażonych w windy przeznaczone do transpportu pasażerów na wózkach inwalidzkich. W 1996r. wprowadzono do eksploatacji dwa autobusy marki Jelcz M121M niskpodłogowe. W 1999r. zakupiono jeden autobus marki Jelcz M081MB niskopodłogowy przystosowany do przewozu do osób niepełnosprawnych (następne takie zakupiono w latach 2000-2003) i Jelcz 120M/3 z silnikiem ekologicznym polskiej produkcji spełniającym wymogi normy Euro 2. Zakupy tego typu autobusów były dokonnywane do 2003r. W 2003r. na ulice Torunia wyjechały trzy pierwsze autobusy typu MAN NL283 niskopodłogowe z silnikiem MAN (autobusy marki MAN zakupywano do 2008r.). Od roku 2004 w celu zwiększenia bezpieczeństwa w autobusach montuje się system monitoringu a w roku 2005 pojawiły się pierwsze audiowizualne zestawy wyświetlające m.iin.. spoty reklamowe itd.

Tekst opracował Piotr Mański.


Ciekawostki

Autobusy hybrydowe MAN'a, które zostały niedawno zamówione, nie będą mogły jeździć na liniach które przejeżdżają przez most Piłsudskiego ponieważ mają wysokość 3,275m a wiadukt pod którym przejeżdża większość linii ma wysokość 3,2m.