PolskiTransportPubliczny
czyli wszystko o transporcie publicznym w Polsce

Olsztyn

Rozkłady jazdy, schematy komunikacyjne i taryfy biletowe
Organizatorem transportu miejskiego jest:

Zarząd Dróg, Zieleni
i Transportu w Olsztynie

W Olsztynie funkcjonuje:

3 stałe linie tramwajowe

33 stałe linie autobusowe

Oprócz tego kursują 2 linie nocne.


Oznaczenia

Historia

Już na początku XX wieku ówczesne władze Olsztyna, mówią o konieczności budowy elektrowni wodnej w rozlewisku dwóch rzek: Łyny i Wadąga. Elektrownia była niezbędnym elementem do uruchomienia w przyszłości linii tramwajowej. Prace związane z budową obiektu oraz infrastruktury tramwajowej rozpoczęły się wiosną 1907 roku. 14 grudnia 1907 roku próbnie uruchomiono turbiny prądotwórcze. Rozruch urządzeń powiódł się. Dzięki temu dzień później – 15 grudnia 1907 roku – można było uroczyście otworzyć pierwsza linię tramwajową w liczącym wówczas 33 tysiące mieszkańców Olsztynie.

Budowę wagonów tramwajowych zamówiono w niemieckich zakładach w Brunszwiku i Darmstadt według najnowszego wzoru technicznego. Wozy zasilane były dwoma silnikami po 30 KM każdy. Wóz motorowy i wagon miały po 18 miejsc siedzących we wnętrzu i 14 miejsc stojących na platformach zewnętrznych.

Już w 1910 roku liczące około 5 kilometrów trasy obsługiwało 11 wagonów motorowych i 7 przyczep. Częstotliwość kursowania tramwajów na obu liniach wynosiła siedem i pół minuty!

Linia 1 liczyła sobie 2,36 kilometra długości i łączyła Dworzec Główny z dzisiejszym placem Roosevelta. Wkrótce okazało się, że pasażerów chętnych by podróżować z placu do olsztyńskiej starówki jest niewielu. Trasę szybko zmodyfikowano. Torowisko zostało poprowadzone od mostu Św. Jana obecną ul. Grunwaldzką do Dworca Zachodniego. Linia 2 miała długość 2,44 kilometra i wiodła z placu przed ratuszem (dziś pl. Jana Pawła II) do osiedla Jakubowo.

W połowie latach 30. ubiegłego wieku jasne stało się, że szybko rozwijający się Olsztyn potrzebuje dobrze rozwijającej się komunikacji. Budowa infrastruktury tramwajowej była bardzo kosztowna. Ponadto duże miasta europejskiej wtedy postawiły już na transport miejski realizowany autobusami napędzanymi silnikami Diesla oraz trolejbusami. Olsztyn wybrał ten drugi typ pojazdów. Uruchomienie komunikacji trolejbusowej odbyło się w dniu, który na zawsze zapisał się w historii Polski i świata – 1 września 1939 roku. Od tej pory dwie linie tramwajowe były uzupełnione dwiema liniami trolejbusowymi.

Z przerwą wynikającą z działań wojennych, obydwa środki komunikacji miejskiej przetrwały do lat 60. XX wieku. Nieremontowane wozy i trakcja sprawiały coraz więcej kłopotów technicznych. Stawały się nierentowne w codziennej eksploatacji. Wreszcie zapadła decyzja o ich likwidacji. Stało się to 20 listopada 1965 roku – 58 lat po uruchomieniu pierwszej linii. W 1971 roku podobny los spotkał trolejbusy. Komunikacja miejska w Olsztynie oparta została wyłącznie na autobusach polskich marek Star i San.


Ciekawostki

Olsztyn posiada najszersze tramwaje w Polsce (2,5 metra). Zdecydowano się na taki ruch w celu zwiększenia przestrzeni pasażerskiej wewnątrz pojazdu. Standardowa szerokość tramwaju w Polsce to 2,3 - 2,4 metra.