PolskiTransportPubliczny
czyli wszystko o transporcie publicznym w Polsce

Białystok

Rozkłady jazdy, schematy komunikacyjne i taryfy biletowe
Organizatorem transportu miejskiego jest:

Białostocka
Komunikacja Miejska

W Białymstoku funkcjonuje:

Ikona autobusy 42 stałe linie autobusowe

Oprócz tego kursuje 6 linii nocnych.

Oznaczenia

Ikona hybrid

Historia

Jednymi z pierwszych środków transportu miejskiego były ciężarówki z demobilu posiadane przez Miejski Zakład Komunikacyjny w Białymstoku, który istniał po II Wojnie Światowej. W roku 1954 spółka ta przekształciła się w Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne utrzymujące w eksploatacji pojazdy marki Chausson, Star, Mavag, San, Autosan, ZIS, Jelcz, a w latach 80. także Ikarus jako pierwszy autobus przegubowy o modelu 280. We wrześniu 1991 roku nastąpił rozpad firmy po czym na jej miejsce powstały trzy spółki komunikacyjne: KZK, KPK, KPKM, a rok później dołączyła do nich jeszcze spółka BIATRA, która oprócz pojazdów marki Jelcz i Ikarus posiada w utrzymaniu także autobusy Scania oraz Renault. W roku 1997 uległa ona likwidacji. Pojazdy należące do KZK były oznaczone numerami bocznymi od trzech zer (np. 007, 046), w KPK od 501 do 799, a w KPKM od 801 do 999.

W latach 80. i 90. trzon taboru stanowiły pojazdy typu Jelcz PR110M i Jelcz M11 wśród autobusów jednoczłonowych oraz Ikarus 280 wśród przegubowych. Każdy z autobusów marki Jelcz był lakierowany kolorem kremowo-czerwonym, a marki Ikarus - początkowo kremowo-czerwonym, a później czerwonym. Ikarus 280 był pierwszym autobusem przegubowym, który służył jako środek komunikacji miejskiej w Białymstoku. Jego pierwsze egzemplarze pojawiły się w roku 1982, w momencie istnienia MPK. W trakcie jego rozpadu na trzy spółki komunikacyjne wszystkie autobusy typu Jelcz PR110M trafiły w ręce Komunalnego Zakładu Komunikacyjnego, natomiast modele Ikarus 280 oraz Jelcz M11 weszły do taboru przedsiębiorstwa Komunalnego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego i Komunalnego Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej. Na początku działania trzech firm, tabor każdej z nich był wzbogacany kolejnymi, bardziej nowoczesnymi egzemplarzami marki Jelcz. Były to modele: Jelcz 120M (od 1992), Jelcz 120MM/1 (od 1995), Jelcz 120MM/2 (jako ostatni model tej marki, od 1998), Jelcz M121M (od 1997) oraz Jelcz M121MB (od 1995). W latach 1992-1994 pojawiały się też pojazdy w wersji przegubowej, lecz średniopodłogowe i innej klasy m.in. Heuliez O305G (od 1992), Setra SG180 (od 1993) i Mercedes-Benz O305G (od 1994). W tym wieku pojazdy innej marki były na utrzymaniu spółek: Heuliez O305 (wszystkie spółki) i Mercedes-Benz O405N (dla KPKM). W latach 1998-2000 flotę wszystkich firm komunikacyjnych nieznacznie zmodernizowano poprzez przyjazd do miasta 45 pojazdów marki MAN o modelach NG312 (39 egzemplarzy) oraz NL222 (6 egzemplarzy).

W lutym 2004 funkcje Zakładu Obsługi Komunikacji Miejskiej, który zajmował się organizacją komunikacji, sprzedażą biletów oraz nadzorem spółek autobusowych, przejął Zarząd Dróg i Transportu (ZDT lub ZDiT) a w czerwcu 2006 Wydział Transportu Miejskiego. W marcu 2007 Wydział Transportu Miejskiego został połączony z Wydziałem Dróg Miejskich, w wyniku czego powstał Departament Dróg i Transportu (DT lub DDT). Od początku roku 2007 w stosunku do komunikacji miejskiej w Białymstoku używana jest nazwa Białostocka Komunikacja Miejska (BKM), rozpowszechniona od 2010 roku. Obecnie Białystok jest największym miastem w Polsce, które posiada tylko jeden rodzaj trakcji w komunikacji zbiorowej.

Tekst opracował Cezary Kamiński.


Ciekawostki

Białystok, jako pierwszy w Polsce, wprowadził do ruchu pierwszy autobus hybrydowy marki MAN.