PolskiTransportPubliczny
czyli wszystko o transporcie publicznym w Polsce

Grudziądz

Rozkłady jazdy, schematy komunikacyjne i taryfy biletowe
Organizatorem transportu miejskiego jest:

Miejski Zakład
Komunikacji w Grudziądzu

W Grudziądzu funkcjonują:

Ikona tramwaje 2 stałe linie tramwajowe

Ikona autobusy 22 stałe linie autobusowe

Oprócz tego kursują 1 linia nocna i 1 linia sezonowa.

Oznaczenia

Ikona tramwaje

Historia

Podobnie jak w wielu innych miastach, Grudziądz przygodę z komunikacją zaczął od tramwajów. Na przełomie stycznia i lutego 1896 roku powstał Komitet Budowy Linii Tramwajowej. Już parę miesięcy później, po wybudowaniu infrastruktury tramwajowej przez konsurcjum dwóch lokalnych firm, w czerwcu 1896 otwarto odcinek tramwaju konnego o długości 3,05 km i rozstawie szyn 1000 mm (rozstaw szyn standardowy dla kolei wąskotorowych). W 1897, rok po budowie pierwszej linii podjęto działania mające na celu całkowitą elektryfikację wraz z rozbudową do Tarpna, osiedla na północy Grudziądza. Po trzyletniej przebudowie zajezdni, elektrowni i torowiska, w 1899 roku otwarto zelektryfikowany odcinek, tym razem z przedłużeniem łącznie liczącym 4 km. W 1900 roku władze miasta Grudziądz zdecydowały się na wykup elektrowni i reszty infrastruktury, która jeszcze wtedy była częściowo we władaniach rąk prywatnych. W 1911 roku po decyzji miasta i uzyskaniu odpowiednich dla tej inwestycji funduszy, uruchomiono drugą, liczącą 1,6 km, linię tramwajową, która dwa lata później została przedłużona o kolejne 0,5 km. I wojna światowa w funkcjonowaniu komunikacji nie wywołała większych zmian. W 1920 roku, nowe polskie władze powołały nowe przedsiębiorstwo "Miejskie Tramwaje, Elektrownia i Wodociągi". Większy rozwój komunikacji tramwajowej miał miejsce dopiero w 1929 roku, torowisko przedłużono o 0,35 km. W 1938 roku natomiast po raz kolejny przedłużono linię, tym razem o 2,2 km. Wojna ponownie nie miała bezpośredniego wpływu na kursowanie tramwajów. Dopiero 23 stycznia 1945, w związku ze zbliżającym się frontem, zawieszono kursowanie tramwajów miejskich. Gdy do miasta dotarły wojska wroga, miasto poważnie ucierpiało. Zniszczona została cała infrastruktura, a tabor zabrany. Dopiero parę lat po wojnie, po odbudowie na innych odcinkach tramwaje ruszyły. Przy niewielu remontach tramwaje istaniały cały okres PRLu. Na ówczesny tabor składały się głównie wagony typu N, ale w w 1980 roku dotarły wagony 805Na. Miasto jako jedne z pierwszych w Polsce zaczęło stosować trójkąt nawrotny. 5 września 1993 doszło do pożaru zajezdni tramwajowej. Spłonęła wtedy 1/3 taboru tramwajowego. W latach 2009-2015 dzięki dofinansowaniu Unii Europejskiej roczpoczęła się gruntowna modernizacja torowisk i taboru. Modernizacja zakładała między innymi modernizację obecnych wagonów 805Na oraz wagonów Düwag.

Tekst opracował Kacper Mikołajczyk.


Ciekawostki

W 2015 roku Grudziądz, chcąc w przyszłości zacząć wymieniać tabor, wypożyczył od bydgoskiej Pesy skład 5-członowy 120Na. Władze miasta po testach stwierdziły, że lepszym rozwiązaniem dla Grudziądza byłby zakup składów 3-członowych.