PolskiTransportPubliczny
czyli wszystko o transporcie publicznym w Polsce

Piła

Rozkłady jazdy, schematy komunikacyjne i taryfy biletowe
Organizatorem transportu miejskiego jest:

Miejski Zakład
Komunikacji w Pile

W Pile funkcjonują:

24 stałe linie autobusowe

Oznaczenia

Historia

MZK Piła - Spółka miejska powstała w roku 1957 jako część MPGK (Miejskie Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej) z 5 autobusami San H01. W 1991 Spółka została wydzielona z MPGK jako MZK Piła - zakład budżetowy. Z zakładu został w roku 2000 przekształcony w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością. W 2010 roku został wprowadzony system Pilskiej Karty Miejskiej korzystając z rozwiązania czeskiej firmy EmTest. W tym samym roku zostały kupione od firmy Pixel Bydgoszcz zapowiedzi przystankowe. W roku 2016 barwy autobusów zostaly zmienione z biało-czerwono-zielonych na limonkowe - kopię malowania olsztyńskiego.

W roku 1992 MZK zakupiło z Francji używane autobusy Renault PR100. W 1996 kupione zostały 2 autobusy Jelcz M121MB. W 1997 2 sztuki małych Neoplanów N4009, a rok później Neoplany N4016 w ilości 8 sztuk. W Millenium został kupiony ex pokazowy Jelcz M121MB z 1997 roku. Tego samego roku zostały kupione wysokopodłogowe Jelcze 120M z manualną skrzynią biegów. Przez nastepne 2 lata były kupione kolejne Jelcze 120M - otrzymały one numery 367-371. Ostatnie 3 sztuki z roku 2002 miały silnik MANa. W 2003 spółka kupiła pierwsze Solarisy - Urbino 10 II generacji sprzężone ze skrzynią ZF Ecomat II i silnikiem MANa. 2 lata potem kupiony został jedyny 12-metrowiec II generacji z rodziny Urbino. Następne 6 lat były sukcesywnie dostarczane autobusy Urbino 12 III generacji dofinansowane z UE. W roku 2010 do Piły dotarły autobusy Neoplana serii Cetroliner N4411 kupione z Austrii. Były to pierwsze pilskie autobusy z klimatyzacją dla pasażerów. W latach 2012-2014 MZK kupowało Mercedesy O530 Citaro - z Oslo oraz OLT Express. W 2016 jeden z Mercedesów kupionych w 2012 uległ awarii czego skutkiem było jego złomowanie. W 2016 kupiony został SU12 IV generacji. Rok potem, dzięki kolejnemu dofinansowaniu z UE MZK kupiło kolejne nowe autobusy Solarisa - 4 sztuki SU12IV z silnikiem spalinowym oraz 6 ekologicznych autobusów hybrydowych.

Tekst opracował Mateusz Sobolewski.


Ciekawostki