PolskiTransportPubliczny
czyli wszystko o transporcie publicznym w Polsce

Bydgoszcz

Rozkłady jazdy, schematy komunikacyjne i taryfy biletowe
Organizatorem transportu miejskiego jest:

Zarząd Dróg Miejskich
i Komunikacji Publicznej
w Bydgoszczy

W Bydgoszczy funkcjonuje:

Ikona tramwaje 10 stałych linii tramwajowych

Ikona autobusy 30 stałych linii autobusowych

Oprócz tego kursuje 7 linii nocnych i 5 linii sezonowych.

Oznaczenia

Ikona tramwaje

Historia

W 1888 r. władze miasta postanowiły uruchomić komunikację miejską. Budowa pierwszej linii tramwajowej ukończona została w połowie maja. Do obsługi pierwszej linii zakupiono dziewięć wagonów. W 1896 zdecydowano o zmianie trakcji konnej na elektryczną.

Pierwsza linia autobusowa w Bydgoszczy uruchomiona została 10.10.1936 roku. Połączyła Dw. Główny z osiedlem domków jednorodzinnych przy Szosie Gdańskiej. Zajezdnia autobusowa znajdowała się przy ul. Jagiellońskiej 36.

W związku z wybuchem wojny w 1939 bydgoska sieć tramwajowa na pewien okres była w „częściach” z powodu wysadzenia mostów na Brdzie. W 1940 r. po odbudowie mostów wszystkie linie wróciły na swoje dawne trasy. Po wyzwoleniu Bydgoszczy w roku 1945 autobusy wymagały natychmiastowych remontów.

W 1952 roku podjęto decyzje o budowie linii „Brda” była to bardzo ważna inwestycja. W 1953 utworzono Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne. 22 lipca odbyło się uroczyste otwarcie linii „Brda” Tym samy w mieście kursowało aż 9 linii dziennych i 4 nocne.

Budowa osiedla Błonie wyznaczyła kierunek rozwoju komunikacji autobusowej w latach 60. Komunikacją objęta została również Osowa Góra, Opławiec i ulica Przemysłowa.

W latach 1970-75 do Bydgoszczy przybyły 22 wagony typów 802N oraz 803N. W 1976 na podstawie decyzji wojewody nastąpiło połączenie MPK oraz MZK w Inowrocławiu i Chojnicach. Tym samym powstało Wojewódzkie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne (WPK). W 1977 do Bydgoszczy dotarły pierwsze 105-tki w wersji wąskotorowej. Były to wagony typu 105NW w liczbie sztuk 2. Następne wagony były oznaczane 805N i 805Na.

W 1996 wyrusza na trasę pierwszy autobus niskopodłogowy w Bydgoszczy – Jelcz M121MB. Duże zakupy nowoczesnego taboru miały miejsce na przełomie dekad, zakupiono ponad 100 niskopodłogowych autobusów marek Volvo i Jelcz M181MB oraz kilka Manów.

W 1997 usunięto zwrotnice które umożliwiały dojazd do Dworca PKP. W 2012 roku, czyli po ponad 15 latach od zamknięcia, została otwarta nowa linia tramwajowa do pętli Rycerska. Trasa przebiega od Garbar przez nowy Most do Dworca, a następnie do nowej pętli. W 2016 natomiast otwarty został 10-kilometrowy odcinek do Fordonu.

Tekst opracował Tymon Myga.


Ciekawostki

MZK Bydgoszcz od początku XXI wieku kupuje wyłącznie tramwaje w pełni niskopodłogowe, a także zmodernizowano jeden skład 805Na. Wszystkie te pojazdy wyszły spod dłuta lokalnego bydgoskiego producenta taboru tramwajowego i kolejowego - PESA - znanego w całej Polsce ze swych produktów.