PolskiTransportPubliczny
czyli wszystko o transporcie publicznym w Polsce

Gdańsk

Rozkłady jazdy, schematy komunikacyjne i taryfy biletowe
Organizatorem transportu miejskiego jest:

Zarząd Transportu Miejskiego
w Gdańsku

W Gdańsku funkcjonuje:

11 stałych linii tramwajowych

70 stałych linii autobusowych

Oprócz tego kursuje 11 linii nocnych i 4 linie sezonowe.

Oznaczenia



PSSTM

Historia

Pierwsza linia tramwaju konnego uruchomiona została 23 czerwca 1873, na trasie z Heumarkt (Targ Sienny) przez Wrzeszcz do Oliwy, gdzie zlokalizowana została pierwsza zajezdnia tramwajowa. Pierwszy tramwaj elektryczny pojechał w roku 1896. Szczyt sukcesu tramwajów nad Motławą to okres Wolnego Miasta Gdańska, gdy sieć została mocno rozbudowana i zakupiono wiele fabrycznie nowych wagonów (w tym kilka z częściowo obniżoną podłogą!).

Pierwsze autobusy w Gdańsku pojawiły się w 1912 na trasie Gdańsk – Stogi. W okresie Wolnego Miasta Gdańska pełniły znikomą rolę w życiu miasta.

W czerwcu 1945 korzystając z adaptowanych ciężarówek Dodge i porzuconych autobusów Büssing, uruchomiono kilka nieregularnych linii łączących Gdańsk z Sopotem i Gdynią. Po roku 1949 powstawały kolejne linie. Po roku 1960, wraz z dostawami nowych jelczy, uruchomiono wiele nowych linii miejskich. W 1978 oddano do użytku zajezdnię autobusową przy ul. Hallera.

Okres PRLu dla gdańskich tramwajów to czas wzolotów i upadków, gdyż ukrócono trasy w centrum, ale rozbudowano sieć na budujące się osiedle Zaspa. Po Gdańsku kursowały najpospolitsze polskie tramwaje: N, 102Na, 105Na.

Od początku XXI wieku nastąpiło gwałtowne przyspieszenie modernizacji torowisk i rozbudowy sieci tramwajowej (m.in. na Chełm, Łostowice i Morenę). Współcześnie następuje reorganizacja linii autobusowych, polegająca na ich wycofywaniu z ciągów obsługiwanych przez nowe linie tramwajowe i uruchamianiu nowych połączeń w dzielnicach peryferyjnych. Obecnie tabor autobusowy to wyłącznie pojazdy niskopodłogowe, a wśród tramwajów jest to ponad 80% floty.

Tekst opracował Cezary Kamiński.


Ciekawostki

Gdańsk jako pierwszy w Polsce zakupił autobusy niskopodłogowe. W 1994 roku przybyło 15 sztuk Mercedesów O405N.

W 1997 wprowadzono do eksploatacji pierwsze w Polsce klimatyzowane autobusy Neoplan i niskopodłogowe tramwaje 114Na.

W 2009 Gdańsk jako pierwszy wycofał z ruchu wysokopodłogowe autobusy Ikarus zastępując je 45 nowymi autobusami Solaris.